Det räcker inte med ett gott rykte

by reco user on 12 januari, 2011

Även om det är långt ifrån alla företag som har förstått vikten av ett gott onlinerykte, så är det idag många som lägger stora resurser och mycket pengar på att, genom sökmotoroptimering, kontrollera vad som syns när man söker på företagets namn på webben. Väldigt ofta skulle de tjäna på att ta itu med problemet på ett tidigare stadium. Vissa har förstått det här, men bara på ytan, de har förstått det som att det gäller att fullständigt dominera sökresultaten på sitt eget namn och hoppas på så sätt att kunna tränga undan kritik när sådan kommer.

Den verkliga lösningen är väl dock att bli bättre på att ta hand om sina kunder?

För vad tjänar ett hyfsat online-rykte till, när befintliga kunder redan hatar en?

Härom veckan hade jag en mail-korrenspondens med ett företag som arbetar med rörmokeri. De var stolta över att bara ha tagit några promille av sina kunder till rätten för att kunderna var så missnöjda att de vägrade att betala sina fakturor. Detta skrev de för att framhäva sina kunskaper om svenska rättsprocesser, och det i ett sammanhang där de talade om att gå till rätten över ett inlägg som kritiserade dem som företag.

Ibland känns det som lite vanlig hyfs och smidighet skulle kunna vara den bästa vägen för dessa företag att gå. Kanske skulle en Magdalena Ribbing-tjänst för företagare i de flesta fall undanröja behovet av reputation management-konsulter?

{ 2 comments… read them below or add one }

Karin januari 17, 2011 kl. 09:16

Hur gör man för att ändra sina uppgifter??? Det finns MASSOR av felaktigheter och det som irriterar mig mest är att mitt hemnummer går till en företagare enligt er sajt. Hur gör jag för att få bort numret från reco???

Svara

Nikke Lindqvist januari 18, 2011 kl. 11:40

Hej Karin!

Skriv till oss på info@reco.se så ändrar vi så fort vi bara hinner. Eller skriv här vilket företag det handlar om så ändrar jag på rotmos!

// Nikke

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: