Det sociala klistret

by reco user on 26 mars, 2010

Finns det över huvud taget en plats för recensionssajter idag när allt fler istället samtalar med varandra på Facebook, Twitter, och andra sociala nätverk?

Frågan ställdes på konferensen Social + Cash som arrangerades av Disruptive Media. Mattias Handley som stod på scen, gick så långt som att säga att recensionssajten är död och jag som satt på andra raden hoppade förstås högt på stolen.

Mattias tes var att det inte spelar särskilt stor roll vad en för mig helt okänd person tycker och tänker om en produkt eller ett företag. Men om någon av mina vänner rekommenderar en restaurang, en webbhandlare, en hantverkare eller ett café så kan du ge dig sjutton på att det biter sig fast.

Så här fungerar det åtminstone utanför webben. Om någon för mig helt okänd människa står på tunnelbanan och pratar om restauranger i Göteborg så kanske (men bara kanske) jag minns att det var någon som sa något. Men när jag själv ska till Göteborg och ska ha en affärslunch så frågar jag någon av de göteborgskunniga i min närhet om vart jag ska gå och sedan kommer jag att välja det han rekommenderade. Svårare är det ju inte. Och webben skiljer sig faktiskt inte alls från verkligheten i det här fallet.

Vi tror, av precis samma anledningar, att recensionssajten är mer levande än någonsin. Men det gäller att den adderar det sociala klistret. Vi grunnar som bäst på olika sätt att göra det så klistrigt som möjligt här på Reco.se.

För visst ser en aktiv användare mer tillförlitlig ut än Anonym A? Jag skulle åtminstone helt klart lita mycket mer på en reco som Morten K hade skrivit. Hoppas att han vill bli kompis med mig.

{ 4 comments… read them below or add one }

Jesper mars 26, 2010 kl. 02:02

Traditionella recensionssajter kanske börjar sjunga på sista versen, men däremot finns det nog mycket liv i nya recensiontjänster, som kopplar ihop sociala medier med positioneringstjänster. Jag vill exempelvis kunna få tips och recensioner på olika restauranger i närheten av där jag är, när jag är ute i en ny stad.

Svara

Nikke Lindqvist mars 26, 2010 kl. 02:10

Bra tankar! De tar vi till oss.

Svara

Jesper mars 26, 2010 kl. 04:02

Traditionella recensionssajter kanske börjar sjunga på sista versen, men däremot finns det nog mycket liv i nya recensiontjänster, som kopplar ihop sociala medier med positioneringstjänster. Jag vill exempelvis kunna få tips och recensioner på olika restauranger i närheten av där jag är, när jag är ute i en ny stad.

Svara

Nikke Lindqvist mars 26, 2010 kl. 04:10

Bra tankar! De tar vi till oss.

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: