Företagares galna rädsla för sitt rykte på nätet

by Tobias B on 26 april, 2011

I förra veckan skrev DN om ”Rykten på nätet oroar företagare”. Artikeln beskriver kortfattat att ” besvikna kunder kan få utlopp för sitt missnöje på olika forum på nätet”. Artikeln fortsätter med konstaterandet; ”för ett litet företag kan negativ publicitet vara förödande”.

Hemska internet. Vilka är alla dessa elaksinnande troll som vill ruinera dessa småföretagare?

Bara några månader efter lansering var det en liten men högljudd grupp företagare, konsekvent män i övre medelåldern, som kontaktade oss på Reco. De hade redan från början en mycket otrevlig ton och lät meddela att vi genast skulle plocka bort deras företag från sajten. Många av de som ringde var inte sena att hota någon av oss, ibland så illa att de anställda inte vågade svara i telefon.

Jag kunde mötas av ett team säljare som satt livrädda vid telefonerna och som inte vågade svara i telefonen när den ringde. De allra värsta företagarna hotade oss med att det skulle gå illa för oss och att de hade kontakter med div. kriminella organisationer.

Andra mer slipade företagare nyttjade juridiska ombud som i raljerande ordalag hotade med vite om inte uppgifterna raderades från sajten. I de flesta av fallen är företagaren ute efter personen som har skrivit den negativa rekommendationen.

De frågar tidigt efter e-postadress och IP-nummer, något vi aldrig lämnar ut om inte Polismyndigheten hör av sig med en förundersökning. Uppskattningsvis har vi fått ett trettiotal brev där företagare/juridiska ombud hotar oss med stämningar, skadestånd, vite m.m. Mot bakgrund av gällande lagar har ingen av dessa företagare lyckats vinna laga kraft i sina ansträngningar.

Det är just ansträngningarna som förbluffar oss mest. Internet har funnits i snart två decennier men det finns en viss grupp företagare som vägrar att anpassa sig efter den nya tiden. De väljer att till varje medel motarbeta verkligheten istället för att se efter sina kunder och bedriva en verksamhet som majoriteten uppskattar.

Nu står det klart för oss att vi hade funnit något som verkligen lyckades beröra och påverka, vid positiva rekommendationer såväl som negativa rekommendationer. Vi känner oss ännu starkare i vår mission, ingen företagare ska få plocka bort sina uppgifter. Kunderna ska verkligen få dela med sig av sina goda erfarenheter såväl som de dåliga.

Alla företag har några missnöjda kunder, det vore konstigt annars. Internets framfört har möjliggjort en transparens och öppenhet som uppmanar till dialog, en möjlighet att vara uppriktig och lyhörd helt publikt. Det borde fler företagare utnyttja speciellt eftersom de har hela webben som lyssnar på vad som sägs.

När konkurrensen ökar och produkterna som erbjuds är näst intill identiska blir företagets förmåga att hantera sina kunder avgörande för den köpande kunden. Eller skulle du kunna köpa av ett företag med missnöjda kunder där företaget inte ger sin bild av verkligheten på ett kundorienterat och förnuftigt sätt?

 

{ 9 comments… read them below or add one }

Joakim  Berndes april 26, 2011 kl. 01:49

Det borde ligga i varje företags intresse att se till att man har nöjda kunder. Självklart så kan det förekomma att några är missnöjda, men man kan inte tillgodose alla om man är ett stort företag som riktar sig till olika målgrupper.

Dessa företag borde lägga sin energi på att utvärdera varför de har fått en dålig rekommendation. Ligger det någon personlig ilska bakom, eller kan det vara så att maten smakar dåligt?

reco ser ju faktiskt till att företagen får hjälp eftersom man kan skriva vad som är dåligt om man känner så! Då slipper dom ta in en massa dyra konsulter och lägga energi på fel saker.

Skulle jag som fotograf få dåliga rekommendationer på mina saker kanske jag skulle fundera på om jag verkligen har det där rätta för att leverera känslofulla fotografier till omvärlden. Kanske är det då dags att lägga kameran på hyllan. Jag skulle ju inte klandra reco som, på ett ärligt sätt visar vad människor i dag tycker.

/ Joakim Berndes – Photographer

Svara

Tobias Basilius april 28, 2011 kl. 08:00

Joakim, där sätter du huvuded på spiken, pricken över i:et eller helt enkelt – WORD!

Svara

David Vrensk april 26, 2011 kl. 06:25

Först säger du ”Alla företag har några missnöjda kunder, det vore konstigt annars.” och sedan säger du ”skulle du kunna köpa av ett företag med missnöjda kunder?” i stycket efter. När jag läser de två meningarna tillsammans är det lätt att förstå att en del känner att de måste göra något för att skydda sig.

Svara

Nikke Lindqvist april 26, 2011 kl. 07:20

Jag köper ofta av företag med missnöjda kunder, men undviker företag med enbart positiva omdömen som dessutom enbart levereras från deras egen sajt.

Svara

Tobias Basilius april 28, 2011 kl. 07:57

David, jag kan hålla med om att det var lite missvisande. Jag har uppdaterat texten för att trycka mer på vikten av dialog mellan företagen och dess kunder.

Den enda rätta aktiviteten är att öppna sig och vara aktiv i dialogen, inte att försöka gömma sig. Endast ett företag som inte har ”rent mjöl i påsen” vill gömma sig och det har redan användarna förstått. Det var det jag menade.

Svara

Ragnar68 juli 6, 2011 kl. 02:08

Ändamålet att presentera riktiga sanna omdömen på den här sighten är
berömvärd och hedrar alla som jobbar med den på det sättet, det andra som
förekommer här är ett svart hål som snarast måste åtgärdas om verksamheten skall
ha ett berättigande i framtiden. 

 

Jag är småföretagare sen 30 år tillbaka i sverige.

 

Det är med förvåning man konstaterar med vilken aningslöshet Reco agerar
på dessa sidor. Det är tydligt att ingen i personalen har någon som helst vana
eller kunskap om vad ett småföretag är för något och hur man driver detsamma.

 

När den anställda personalen (om det finns någon, dvs företaget går så bra
att det har råd att anställa) går hem kl 1700 så släpper de i regel allt som har
med företaget att göra till kl 08 el 0900 nästa dag.

 

Det gör inte företagaren som med sin bostad som säkerhet har tagit dyra lån
som skall återbetalas via de inkomster som företaget förhoppningsvis kan dra in.

 

En företagare tar stora risker i sin verksamhet, som den anställde inte har
en aning om vad det innebär.

 

Man brukar tala om en fattig student som inte har några pengar, då jämfört
med en misslyckad företagare som nyss lånade 1 mkr och allt gick i stöpet på
grund av illasinnade konkurrenters påhittade lögner på sk omdömessigheter, där
anonyma icke verifierbara kunder uttalat sig ytterst negativt om
företagaret.

 

Den före detta företagaren skall nu med sin privatekonomi återbetala 1 000
000 kr under resten av sitt liv, uppepå alla andra kostnader som han/hon har för
sitt leverne.

 

Vem är nu den fattige, studenten eller företagaren? Hur många vill ha en
miljon kronor i skuld att betala uppepå alla andra kostnader. 

 

Det måste finnas en kontrollfunktion hos omdömessihterna precis som hos alla
andra medier tex tidingarna som har en ansvarig utgivare som står för vad som
skrivs.

 

Det går inte att gömma sig bakom klyschor som ”att det är att begränsa
yttrandefriheten” för att släppa fram ”dårar/illasinnade konkurrenter” på nätet.

 

Detta kommer att genomskådas med tiden och då råkar företaget som driver
dessa sighter förr eller senare i dåligt rykte, vilket sannolikt inte var
meningen med verksamheten.

 

Det ska inte kunna vara så att man använder Reco för att ”sabla ned” en
konkurrent.

 

Er granskning av vederhäftigheten i de uttalanden som presenteras här måste
vara rigorös, dessutom får man inte förtala privatpersoner och inte heller
juridiska personer med den typ av ”megafon med turbo” som omdömessigheter i
verkligheten är.

 

Att sedan som Reco skriver, vilket är mycket magstarkt ” Sanningen om tex
Electrolux”   vill till att det verkligen är sanningen och inte en massa lögner.

 

Hur är det med självkritiken, känner Reco till att det finns konkurrenter som
gör det mesta för att stoppa sina kollegor, speciellt de som är duktiga,
invandrare osv.

 

Fråga: när skaffar sig Reco som första omdömessight en ansvarig utgivare:

 

Ett föredöme för verksamheten och som sannolikt skulle ge er mängder av
medlemmar i stället för nu en mängd mycket uppretade människor.

 

Är det verkligen så som många påstår att Reco uppskattar att ”röra om i
grytan och reta så många som möjligt så att ni blir stämda och hamnar mycket i
media och får därigenom en mängd gratis reklam” Dvs Reco och Rejta står
egentligen för att reta?? och att det är en ny påhittig affärside? 

 

Ändamålet att presentera riktiga sanna omdömen på den här sighten är
berömvärd och hedrar alla som jobbar med den på det sättet, det andra som
förekommer är ett svart hål som snarast måste åtgärdas om verksamheten skall ha
ett berättigande i framtiden. 

Dags för självsanering av påhittade påståenden!!

 

Svara

Nikke Lindqvist juli 7, 2011 kl. 08:30

Hej Ragnar! Ingen av oss på Reco.se har samma långa erfarenhet av företagande som du, men jag kan garantera att ingen av oss går hem klockan fem. Själv har jag semester när jag skriver detta, och har satt mig på ett Café i Visby för att besvara din kommentar och dina farhågor.

Jag är en av de som är ansvarig för att granska stötandeanmälda recos. Även om jag bara har arbetat med detta i drygt ett år så har vi nu snart fyra års erfarenhet av att möta företag som har invändningar mot de omdömen som skrivs. Jag tar bort kanske ett 10-tal felaktiga recos i veckan ibland fler, oftast färre. Nästan alltid handlar det om arga kunder, som är så arga att de inte kan låta bli att gå över gränsen till det tillåtna, dvs att lägg ut namn på anställd hos företaget de skriver om. Dessa bryter mot PUL och tas omedelbart bort. En annan kategori av recos som tas bort från sajten är sådana som är skrivna av anställda, nuvarande eller tidigare. Det är något vi inte alls kan tillåta.

Dina farhågor om att konkurrerande företag skriver är någonting som jag ständigt söker efter men hittills inte har kunnat hitta belägg för. Skulle vi hitta någonting sådant så lovar jag att det skulle tas till pressen med buller och ett sådant bång att efterklangen skulle vara länge. 

Det som händer när ett företag misstänker att en reco är skriven av ett konkurrerande företag är att vi skriver till den som skrivit recon, och ber om en kontakt och någon sorts bevis för att man har varit kund. OM man inte kan inkomma med någonting sådant eller inte hör av sig tillbaka så tar jag bort den rekommendation det gäller efter 10 dagar.

Du skriver  under pseudonym, och utan att nämna vad ditt företag heter. Peka gärna på den reco som du vill ta bort, i en kommentar här, så lovar jag att utreda den omgående. 

Svara

Ingmar Olsson augusti 26, 2011 kl. 05:11

Hej! Hade Företaget Lillens Taxi AB.Är nedlagt sedan ett  år tillbaks.
Vill att ni tar bort företaget o mobilnumret från sajten.
m.v.h. Ingmar O.
Kungshamn Sotenäs Komun

Svara

Nikke Lindqvist augusti 27, 2011 kl. 09:29

Det är fixat Ingemar. Tack för att du hörde av dig.

// N

Svara

Leave a Comment

{ 5 trackbacks }

Previous post:

Next post: