Håll koll på ditt online-rykte

by Tobias B on 11 augusti, 2009

Enligt en undersökning genomförd av Opinion Research Corporation, hävdar 84 procent av de tillfrågade att online rekommendationer påverkar deras köpbeslut. För oss på Reco-kontoret är det här inga nyheter, vi har alltid sagt att vi litar mer på vad andra tycker än på någonting annat. I en artikel om företags rykte på nätet ger New York Times sina bästa tips på hur företagare bemöter det nya landskapet där alla har en åsikt.

New York Times

NY-Times bjuder på några enkla men ack så viktiga visdomsord:

1: Negativa rekommendationer kan driva din affär i sank, lyckligtvis finns det dock en stor uppsida: Rekommendationer från nöjda kunder är sedan länge det bästa sättet att få nya kunder.

2: Det bästa sättet att få rekommendationer är INTE att skriva fejk-rekommendationer, det kommer alltid fram, förr eller senare. Dina kunder förstår när du låtsas hylla ditt egna företag. Det bästa sättet är att vara uppriktig, serviceinriktad och vänlig mot sina kunder.

3: Svara alltid på negativa rekommendationer, förvärra inte konflikten genom att försvara dina brister utan var öppen och be om ursäkt för ev. tillkortakommanden.

4: Skriv inte ned dina konkurrenter, det kan leda till allvarliga rättsliga efterspel.

5: Se till att synas med rätt information, rätt sökord och koppla på e-postbevakning för ditt företag. Det gör du enklast genom att maila till foretag [at] reco . se

Leave a Comment

Previous post:

Next post: