I Dagens Media 2010-04-22

by reco user on 22 april, 2010

Nyheten om att upprörda företagare kan betala för att ta bort dåliga omdömen från Eniro-ägda Rejta.se har spritt sig ordentligt under dagen. Dagens Media tog upp nyheten med rubriken Reco.se anklagar Rejta.se för fulspel.

Vi skulle vilja kommentera ett av de uttalanden som görs av Christer Pettersson på Eniro.

– Anklagelserna från Reco.se vill jag egentligen inte ens bemöta. Jag nöjer mig med att säga att hela vår affärsidé handlar om att ha så många omdömen som möjligt på sajten. Att då ta bort och begränsa möjligheten att skriva dem, det är inte vettigt.

Här på Reco.se har vi en annan affärsidé. Vi vill ha riktiga rekommendationer från riktiga människor om riktiga företag. Det är därför vi har valt att ha verifierade användare och inte anonyma.

På frågan om hur många företag som har stängt möjligheten att lämna omdömen svarar Christer Petterson i Dagens Medias artikel så här:

– Jag skulle gissa att det handlar om ett 50-tal. När Rejta.se sedan lanserades, och möjligheten att välja bort omdömen försvann, har det blivit fel när de här 50 företagen fördes över i databasen. Det är därför det inte går att skriva omdömen om dem.

Vi gjorde en Google-sökning efter antalet sidor på Rejta.se som har strängen ”företaget går inte att rejta” på sig och får fram flera olika siffror. Den första sökningen gav det här resultatet:

Senare under dagen ändrade Christer uppgiften om antalet sajter som gjort denna typ av opt-out till ett 50-tal i månaden.

Se även

Leave a Comment

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: