I en transparent värld kan man inte gömma sig bakom tomma hot

by reco user on 14 februari, 2011

Jag lånar texten från en tweet av Gustaf Brandberg (@gustafbrandberg) som rubrik till den här bloggposten. Den beskriver nämligen tämligen exakt vad det handlar om i den nya mediavärlden. Det finns ingen anledning att gömma någonting om man inte har någonting att gömma liksom.

 

Det finns gott om företag som inte gillar det vi gör på Reco.se. De gillar inte att vi ger vem som helst som har något att säga en möjlighet att lätta sitt hjärta kring deras verksamhet. Ett av dessa företag heter Faidon Design, men verkar ibland även under namnet Homework.

Företaget har fått en ganska dålig dålig reco, med ett lågt betyg, men själva omdömet är faktiskt inte någon katastrof. Men det tål inte Karl Johan, som ligger bakom företaget med den märkliga tjänsteblandningen design, städning och värdepappershantering.

Ägaren hörde raskt av sig till oss på Reco.se och krävde att vi skulle ta bort hans företag från sajten:

Faidon Design AB <i***@f*****.com>
Datum: 8 februari 2011 20:48:45 CET
Till: <info [at] reco . se>
Ämne: Förbud mot att publicera våra företagsuppgifter

Vi förbjuder er att publicera alla former av företagsuppgifter för
följande företag:
Faidon Design AB (med adress Parkgatan 31, Göteborg)
Faidon Design (med adress Glasmästaregatan 10D, Göteborg)
Faidon International Design (med adress Parkgatan 31, Göteborg)
League Ventures AB  (med adress Parkgatan 31, Göteborg)
Vi vill att ni bekräftar att ni har fått detta meddelande och att
uppgifterna är raderade.

Med vänliga hälsningar,
Faidon Design AB
Parkgatan 31
SE-411 38 Gothenburg
Tel +46 31 743 75 00
Fax +46 31 743 75 01
Email i***@f*****.com
Det här var ju inte direkt första gången vi får mail som förbjuder oss att publicera uppgifter om ett företag, och vi har ett färdigt svar kring detta som låter så här:
På reco.se <http://reco.se> publiceras information om alla Sveriges företag tillsammans med användarnas egna åsikter om företagen – sakligt, enkelt och icke-kommersiellt. Reco.se ger den enskilde konsumenten möjlighet att hjälpa andra att konsumera rätt, mun-till-mun metoden fast på nätet helt enkelt. Dessa uppgifter är offentliga och därmed lagliga att publicera på internet.

Vår data om företag kommer i grunden från Bolagsverket vilket sedermera förädlas och distribueras vidare av Bisnode-koncernen.

Tveka inte att kontakta oss igen om det är något mer du undrar över, tack för ditt engagemang.
Svaret från Faidon Design blev detta:
Uppgifterna nedan kommer inte alls uteslutande ifrån Bolagverket, utan har samlats in även från andra källor. Adresserna är exempelvis delvis privata adresser, som du/ditt företag UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER har rätt att publicera. Uppgifterna som är publicerade är vidare osanna, vilket utgör grund för förtal. Raderar du alltså inte OMEDELBART ALLA uppgifter kommer vi att lämna in en stämningsansökan emot dig/ditt företag.

Vänligen meddela oss därvid dina företags- eller personuppgifter: organisations- eller personnummer, företags- eller personnamn och adress – uppgifter som du vräker ut för andra företag men för dig själv undangömmer, till och med med i epostsvar.
Här har han faktiskt en poäng. Vi döljer vår adress och vårt telefonnummer, men vi lever som vi lär och tillåter kritik mot oss på vår egen sida på Reco.se. Hemlighetsmakeriet har sina historiska anledningar. Anledningar som har slutat i polisärenden. Det hände några gånger under det första året som Reco.se var uppe att modet rann till hos företagare som kände sig orättfärdigt kritiserade och vi har därför valt andra kommunikationssätt än telefon och personliga besök. E-post är väldigt praktiskt. Däremot är det ingen som helst hemlighet att Reco.se drivs av Wiky Ventures AB med Medströms Invest AB som moderbolag.
Mitt svar till Faidon Design inriktade sig därför på den mer hotfulla delen av hans mail:
Hej!

Jag heter Nikke Lindqvist och tar över kommunikationen med dig här och nu.

Uppgifterna samlades, en gång i tiden in från adressdata som förädlats från Bolagsverkets uppgifter. Med tiden har vi och våra medlemmar förädlat informationen vidare. Ett sätt att förädla sådan här information kan vara att jämföra med andra sajter, som Ratsit eller Allabolag, ett
annat kan vara att upptäcka att du anger ett annat telefonnummer i din e-postsignatur och ändra till det.

Om du vill att vi ändrar så att din bostadsadress på Glasmästaregatan 10D inte syns på Reco.se så är det alltså bara att be oss, så ändrar vi den felaktiga adressen.

Däremot har du ingen som helst möjlighet att påverka vårt beslut att publicera information och omdömen om dina företag på vår sajt. Än mindre genom att hota oss med legala åtgärder som du inte har täckning för. Men om du tror att du skulle kunna komma någonvart genom att stämma oss, och hittar en jurist som tror sig kunna driva detta åt dig och en domstol som över huvud taget vill ta emot din stämningsansökan, så kan jag väl bara, med en sliten klyscha från den juridiska världen avsluta med ett….

see you in court,
Nikke Lindqvist
(Jag har alltid velat skriva det där sista.) Dessutom är han ju Faidon Design knappast hemlighetsfulla med sina adressuppgifter själva, på sin sajt t.ex:
Svaret ledde till ett hotfullt telefonsamtal och en stund därefter kom delar av de verbala hoten även som mail. Dock inte till mig, utan till Tobias:
Vi ger dig 24 h på att plocka bort alla uppgifter om våra bolag, inklusive alla adresser. Därefter kontaktar vi alla personer bakom Wiky Ventures AB liksom, i den mån de visar sig vara delaktiga i publiceringen, alla ledande personer bakom Bisnode AB. Plockas inte uppgifterna därmed bort, kommer vi att lämna in en stämningsansökan mot bolaget liksom mot dig Tobias Basilius personligen.
Tja. Vad ska man säga? Där står vi nu, och vi får väl se om det kommer någon stämningsansökan, och vad den i så fall kommer att handla om. Eller var det i själva verket ett tomt hot det också?
Vi har varit med om det förut, se t.ex. Det går inte att hota sig till ett bätre online-rykte

{ 14 comments… read them below or add one }

Tobias Björkgren februari 14, 2011 kl. 03:54

Det är förvånansvärt hur företag tror sig kunna lägga munkavel på sina kunder. Varför inte utnyttja kundernas omdöme till att bättra sig? Företag som agerar, och fortsätter att handla på detta sätt kommer så småningom till en bristpunk då företaget slutar att generera vinst och gå mot förlust, då kommer även paniken, eller det kanske redan är där FaidonDesign är idag och agerar enligt ryggmärgen istället för hjärnan. Stå på er, Tobias (som dessutom är ett väldigt snyggt namn) och RECO, ni gör ett grymt jobb, Keep it up!

Svara

Per W februari 14, 2011 kl. 04:01

… men det går att genom ett korkat beteende tillskansa sig ett ännu sämre rykte. Quod erat demonstrandum (till stollen bakom Faidon design: Det betyder ”vilket skulle bevisas”. Slå upp det om du inte fattar fortfarande). Det hade också varit intressant att se vilka ”award-winning” alster de gjort. Vad det gäller varumärkesbyggande märks det ju att de är mästare, fast de flesta bukar sträva efter ett positivt varumärke …

Svara

Jimmy Rosén februari 14, 2011 kl. 04:01

Jag beundrar ert civilkurage! Oseriösa aktörer skall pekas ut, med eller utan stämningshot.

Svara

Christina Stielli februari 14, 2011 kl. 04:05

Fantastiskt! Istället för att bemöta de klagomål man har fått ödslas energi på att försöka fly sitt kundansvar. De behöver kanske inte folk som klagar och får dem att framstå i dålig dager. Det klarar de själva.

Svara

Joakim Östlind februari 14, 2011 kl. 04:07

Fan vad trött man blir… Kritik är givetvis aldrig kul att få, men oj vad man kan lära sig av den. Använd den för att vända missnöjet istället för att fullkomligt döda ditt varumärke.

Man ser ju varför Reco med flera finns och behövs…

Svara

Stefan februari 14, 2011 kl. 04:18

Faidondesign verkar vara lite lost i space. Idioter!

Svara

nolingo februari 14, 2011 kl. 06:34

Det här ju så kul att man skrattar på sig. Varför slå ihäl budbäraren bara för att man inte gillar budskapet? Undrar om dom slår ihjäl sina kunder oxå när de klagar?

Svara

Nikke Lindqvist februari 15, 2011 kl. 12:21

Det är ju det man blir lite orolig för. Enda recon antyder nästan det tycker jag.

Svara

Farbeck mars 17, 2012 kl. 12:35

Ja, det gör de gärna. Iallafall försöker de. Även jag upplevde en hotfull ton i luren med VDn nyligen. Obehagligt var vad det var…

Svara

Elias Hammarström februari 19, 2011 kl. 10:46

Det är inte första gången HomeWork gör bort sig. Företaget har ett allmänt dåligt rykte bland tidigare kunder och anställda för sin bristande etik.

Svara

Nikke Lindqvist mars 5, 2011 kl. 04:07

Nyfiken, har du några andra källor? Jag vet att det har funnits trådar hos Grannar.se och hos Rejta men att dessa plockats bort på begäran av ägaren till Faidon/HomeWork.

Svara

Anders mars 4, 2011 kl. 11:06

Jag anlitade Homework under ett års tid eller så. De hade mkt duktiga städerskor och ingen skugga må falla över dem. När vi fick veta att vår städerska hade slutat utan att lämna tillbaka nyckeln bad jag ägaren att skicka tillbaka den på ett säkert sätt. Trots att det står i avtalet att Homework är skydigt att göra detta sade chefen att vi fick bekosta detta själva. Han hade redan innan vårt samtal sagt till sin städerska att skicka nyckeln med vanlig postgång. När vi inte fick nyckeln per post (och alltså hade anledning att vara oroliga) sa jag till chefen att han, enl. kontraktet, fick bekosta byte av lås. Han vägrade, jag anmälde till Allmäna Reklamationsnämnden och vann. Homework följde inte ARNs rekommendation vilket är karakteristiskt för oseriösa företag. I sitt genmäle till ARN fick jag veta att anledningen till att jag anmält var att jag ”var en destruktör (sic) som hatar livet och mig själv”. Han jämförde mig med Hells Angels och mobbare i skolor. Man tar sig för pannan och hoppas att andra slipper ha med Homework att göra.

Svara

None januari 15, 2012 kl. 02:09

“The axis today is not liberal and conservative, the axis is constructive-destructive, and you’ve cast your lot with the destructive people. Fox has become an incredibly destructive force in our society. You can be better, and this is going to be your legacy if you’re not careful.”Steve Jobs, equally applicable on Reco.se

Svara

Fundersam! oktober 31, 2012 kl. 09:25

Hej,
 
Trevlig läsning och skönt med den transparenta världen!

Även jag tillhör en av de mycket besvikna kunder som har erhållit ett flertal verbala hot och påhopp, vid upprepade tillfällen, från Johan Hedborg på Homework.
 
Det skall dock inte lägga någon hämsko på hans städerskor, som sköter arbetet galant och är trevliga och kompetenta i övrigt. Väl värt att belysa!
 
Summa summarum; Johan uttrycker sig mycket väl i text på sin hemsida men verbalt är det lite som en tombola. Vad som helst kan dyka upp och man vill verkligen inte vara föremål för dessa påhopp och arroganta anklagelser!
 
Lycka till och jag kommer sannolikt att återkomma med mer spännande information om honom och hans företag inom kort!

Svara

Leave a Comment

{ 5 trackbacks }

Previous post:

Next post: