Nya Reco.se är live!

by reco user on 7 september, 2010

Efter tre år i beta och några månader av koncentrerat slit tar vi idag ut Reco.se ur sin betafas och lanserar en helt ny version av sajten.

Här tänkte vi kort berätta om några av de nya funktionerna:

Profilsidan

När du klicka på ett användarnamn på Reco.se så ser man väldigt tydligt hur aktiv (och därmed, i någon mening, hur tillförlitlig just den användaren är). Är det någon som har varit inne, skrivit en reco, och sedan vänt i dörren? Nu ser man snabbt hur många interaktioner just denna användare har gjort. Antal Recos, antal vänner, antal bilder man laddat upp, antal frågor man ställt och besvarat.

Tanken är förstås att vi vill uppmuntra våra medlemmar att bli så aktiva som möjligt. Ingen litar på en ansiktslös, anonym användare, medan en auktoritet, som har använt tjänsten länge, automatiskt får mer tyngd i sina recos.

Bagdes – en sorts uppmuntran

Tänkte du på knapparna (och de tomma platserna för nya knappar) mellan användarbilden och historiken i bilden ovan? Det är platsen för våra badges. Den första, och enklaste att få är Reco-badgen. Den får alla som har laddat upp en bild, skrivit en reco, svarat på en fråga och bjudit in en vän (eller hittat en som redan använder tjänsten). David H har dessutom kopplat sitt konto via Facebook vilket ger honom en Facebook-badge och därmed verifierar honom i en annan tjänst på nätet.

Det finns också en mängd hemliga badges och överraskningar som väntar våra medlemmar. Förstås. Det är ju det som är hela meningen med badges…

Även dessa badges ger en ögonblicksbild av hur aktiv medlemmen är, och kanske med tiden vilken typ av företag hon eller han brukar skriva om.

Incheckningar – hur populärt är stället?

Bredvid siffrorna för antal recos och snittbetyget finns, på de flesta företag på sajten idag ett frågetecken och texten checkins. Den som klickar här får själv möjlighet att snabbt och enkelt lägga in värden för företaget på tjänsterna Foursquare och Gowalla. När det är gjort ändras frågetecknet till ett värde som visar hur många checkins som har gjorts på platsen.

Betyg, antal recos och antal checkinsDetta tillför ytterligare en dimension till resultatsidorna på Reco.se. Ett café eller en restaurang kan vara nog så populär bland de 4-5 som har skrivit recos, men hur ser det ut hos de som ännu inte har hittat in till oss och orkat skriva några recos än? Detta blir med andra ord en populäritetmätare i sig.

Vi har lagt ut insamlingen av dessa data på våra egna användare. Vem som helst som är inloggad på Reco.se kan lägga till dessa värden och därmed hjälpa till att förbättra tjänsten.

Topplistan – Vem är flitigast?

En av mina absoluta favoritfunktioner på nya Reco.se är topplistan över våra flitigaste användare. I tidigare versioner har vi visat de tre flitigaste användarna under den senaste veckan, men nu har vi börjat värdera aktiviteten inte bara efter kvantitet utan även efter kvalitet. Nu väger vi in antalet gånger någon har gillat det som skrivs också. Och det märks att vi gillar kvalitet.

Vi hoppas förstås kunna trigga tävlingslusten hos våra medlemmar på det här sättet. För vem vill trilla bort från topplistan?

Tack alla ni som har rapporterat buggar av olika slag till oss under förmiddagen. Vi jobbar på att utrota några småkryp. De flesta av dem pyttesmå och någon lite större. Men sajten är live, och aktiviteten är i topp och jag tycker redan att jag märker att våra nya sociala funktioner börjar ta skruv.

{ 3 comments… read them below or add one }

Tobias Basilius september 7, 2010 kl. 12:02

Nikke, du sparar det bästa till i eftermiddag? #cliffhanger

Svara

Erik Pettersson september 7, 2010 kl. 12:20

Otroligt vilket lyft ni gjort! När kommer presentationen av alla idéer och delar av teamet som varit med och utvecklat?

Svara

Personlig assistent mars 17, 2011 kl. 11:27

tycker faktiskt den gamla var bättre.

Svara

Leave a Comment

{ 3 trackbacks }

Previous post:

Next post: