Hjälp oss att tolka statistiken: Panda eller Analytics-fel?

by reco user on 9 september, 2011

För några veckor sedan slog Reco.se:s siffror om, från en stadig ökning på cirka 30 % gentemot föregående år till siffror som snarare var tillbaka på föregående års nivå. Helt naturligt skyllde vi först och främst förändringarna på Panda 2.3, Googles senaste stora uppdatering, men hela tiden har jag haft en gnagande misstanke om att det är någonting annat som är fel i siffrorna – som primärt kommer från Google Analytics.

I bilderna nedan är den blå linjen årets kurva medan den gröna linjen är förra årets kurva.
De röda, lodräta strecken representerar tre viktiga datum:

Vi börjar med de data som de flesta brukar titta på för sin sajt, dvs absolut unika besökare.

Absolut unika besökare på Reco.se 25 juli - 5 sept 2011

Man ser tydligt att sajten påverkades i viss grad av Panda 2.3, men att den verkliga förändringen inträffade först under fredagen den 12:e augusti, och att trafiken återhämtat sig i någon grad först framåt den 22 augusti. Men egentligen kan vi bara se att vi är nere i ungefär samma antal unika besökare som under förra året.

Tittar man däremot på antalet besök som alltså är det som mäts av Googles ändrade sessioner, så får man, delvis, en annan bild:

Besök på Reco.se 25 juli - 5 sept 2011

Här blir det nästan pinsamt tydligt att det har skett en enorm förändring i hur Google mäter, just den 17 juli då Google uppdaterade hur sessioner mäts i Anlytics och inte den 26 juli då Panda 2.3 introducerades.

Men det kan göras ännu tydligare. De två följande graferna visar genomsnittligt antal sidvisningar och  hur lång tid varje besökare, i genomsnitt tillbringar på sajten:

Hur lång tid tillbringar varje besökare på Reco.se?

Genomsnittligt antal sidvisningar/besökare för Reco.se

Det syns tydligt att det blev fel när Google ändrade i sina kriterier för hur sessioner mäts i Analytics. Enligt den här kurvan skulle besökarna, den 11 augusti, plötsligt ha gått från att tillbringa en minut på sajten, ner till en snittid på cirka 30 sekunder.

Samtidigt har Reco.se, enligt Google Analytics snarare ökat än minskat sin andel trafik från sökmotorer. Jag vet att andra, stora sajter med mycket söktrafik ser liknande siffror som vi. Det enda jag är säker på är att vi ser en minskning av trafiken. Det märks på SIS-index, som mäts med Google Analytics och därigenom ser jag att konkurrenten Rejta har samma problem som vi, om inte till och med lite värre.

Därför ber jag er nu om hjälp. Vi har visat vår – skulle ni vilja visa er? Är det någon som kan förklara hur Googles förändring i hur de mäter en session kan ha påverkat övriga trafikkurvor på det här sättet? Finns det några andra siffror som vi borde jämföra med för att få den kompletta bilden?

För jag vet inte längre ut eller in när jag försöker tolka siffrorna, och vet knappt längre vad som är äpplen och vad som är päron och om några bananer har smugit sig in i statistiken.

Sidvisningar för alla besökare på Reco.se

 

 

{ 4 comments… read them below or add one }

Nikke Lindqvist september 12, 2011 kl. 11:49

Det står helt klart att det finns nya hål och luckor i Analytics efter uppdateringen. @beantin:disqus  har hittat ytterligare en: http://beantin.se/post/10119686705/google-analytics-missing-visits-sources

Svara

James Royal-Lawson september 15, 2011 kl. 07:12

Undeniably, GA stopped measuring some of your visits after the 17th August.

If your visitor behavour for reco.se often involves vistors jumping back and forth between other sites and yours in a short space of time (ie within 30 mins)
then the bug I highlighed in my blog post would explain that.

The absolute unique visitors is harder to pin to any bug or change. GA would have to be missing *all* the visits from a particular visitor ID – I’ve only seen evidence that it’s potentially missing some subsequent visits. 

I’ve checked a couple of sites I have access to (with 1000+ visitors per day) and neither of them have graphs similar to yours – but then again neither of them have a great number of repeat visits within a short space of time.

As for the time on site graph (and average time on page), if the number of 1-page visits increases (bounces), then both of these reports would show a dip – especially time on site as you need at least a 2-page visit to calculate  a time.  

Svara

Max oktober 7, 2011 kl. 09:20

Efter en kort titt på kurvorna slog det mig först inget alls men sen slog det mig att dom där förändringarna hos Google bör man kunna ignorera helt eftersom du passande nog har lagt in förra årets kurva också, man ser väl att ”kurvaturen” är ungefär densamma oavsett dessa förändringar, dvs i stort.
Det är nog bara så att det står lite och stampar och som jag utan särskild erfarenhet kan se det så är möjligheterna till fler besök främst fler avgivna omdömen samt att träffarna på Reco-omdömen hamnar ännu högre upp vid sökningar på företag.
Det senare är väl svårt att ordna, omdömena kommer ofta överaskande högt på listorna.

mvh

Svara

Anita mars 7, 2012 kl. 12:16

Jag jobbar på en bröllopssajt och ser i vår GA-statistik att vi har en stor dipp efter 11 aug 2011 som sen blir bättre efter några dagar.

Svara

Leave a Comment

{ 2 trackbacks }

Previous post:

Next post: