Pressrelease: Åsiktsregistrering på Internet (18 juni)

by Tobias B on 4 juli, 2008

Efter månader i tystnad bestämde vi oss för att göra en pressrelease, Webfinanser och Dagens Media var de enda som tog upp nyheten.

I USA är den senaste trenden att konsumenter, via Internet, hjälper varandra genom att lägga in omdömen och åsikter om företag, deras produkter och tjänster. En dålig produkt eller ett oseriöst företag avslöjas direkt på webben. Samma sak gäller bra företag och produkter – nöjda kunder sprider ryktet. Nu kommer tjänsten till Sverige i form av webbsajten Reco.se. Konsumenternas omdömen bestämmer hur företagen listas.

I USA är webbsajten Yelp.com en succé. På bara två år har den gått från noll till att bli större än Yellowpages, en amerikansk motsvarighet till Eniro. Idén är att vanliga människor kan skriva omdömen om företag de varit i kontakt med, omdömen som andra kunder sedan kan läsa.

I Sverige finns nu Reco.se med samma funktion. På ytan är webbsajten en katalog över alla Sveriges företag. Företagen listas efter hur populära de är, inte i alfabetisk ordning eller hur mycket de har betalt för att komma högt upp i sökningarna. Det är alltså företagens kunder som avgör hur de rankas, ungefär som att populära och välbesökta webbsajter rankas högt i sökmotorn Google.

I praktiken fungerar det så att du till exempel söker efter en tandläkare. Träffarna som kommer upp listas då med den tandläkare i området som har de bästa omdömena – alltså de mest nöjda kunderna.

De flesta företag lever på sitt rykte och framgången beror mycket på vad deras kunder säger till andra om företaget. Denna ”mun-till-mun-metod” är effektiv men sprids bara inom begränsade bekantskapskretsar.

Med Reco.se flyttar mun-till-mun-metoden ut på nätet. När alla privata rekommendationer och åsikter om företag blir offentliga kommer villkoren för företagen att förändras. Att ha goda relationer till sina kunder och att leverera bra produkter kommer att löna sig mer än någonsin tidigare. Och att inte göra så kan straffa sig snabbt.

- Med hjälp av Internet ger vi makten till konsumenterna och lyfter fram bra företag, säger Tobias Basilius, en av grundarna till reco.se

Leave a Comment

Previous post:

Next post: