Raderar Reco negativa rekommendationer?

by Tobias B on 14 maj, 2009

6% av alla rekommendationer som skrivs är negativa, dvs de ger företaget betyget ”en etta”. Reco.se hamnar ibland mellan företaget som säljer produkter/tjänster och den köpande kunden. I dessa fall gör vi aldrig någon juridisk bedömning ifall medlemmen gör sig skyldig till förtal, till saken hör att det inte är möjligt att ”förtala” ett företag.

Ansvaret för Reco.se begränsar sig till vad som är stadgat i Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor (den s.k. BBS-lagen). Det innebär att vi raderar innehåll som uppenbart innebär uppvigling, hets mot folkgrupp, barnpornografibrott, olaga våldsskildring eller innehåll som uppenbart innebär intrång i någons upphovsrätt.

Som entusiastisk ”recare” kan det vara bra att veta att rekommendationer som innehåller personliga påhopp kan leda till ansvar enligt reglerna om förtal i brottsbalken. Företag (personer) kan därmed polisanmäla rekommendationen.

Exempel på vad som kan utgöra förtal är om medlemmen påstår att en person är brottslig eller skriver nedlåtande kommentarer om en viss person. Förtal gäller bara i förhållande till människor, det är som sagt inte möjligt att förtala ett företag.

Tänk därför på att aldrig nämna en enskild individ vid namn i ditt inlägg om det har en negativ karaktär. Skriver man tex ”den förskingrande idioten till vd” eller ”den knarkande rödhåriga kassörskan” kan det räcka för att identifiera personen ifråga och därmed vara grund för förtal. Notera att vi aldrig lämnar ut medlemmars uppgifter till någon annan än polismyndigheten, de måste i sin tur uppvisa giltig dokumentation som styrker att en förundersökning har inletts (detta har endast skett en gång).

Reco handlar om att dela med sig av positiva såväl som negativa rekommendationer för att hjälpa andra människor inför deras köpbeslut. Därför strävar vi alltid efter att få så många rekommendationer som möjligt som håller sig inom lagens ramar och dessutom uppfattas som relevanta och hjälpfulla för våra användare. Dessa rekommendationer, negativa som positiva kommer vi aldrig att radera.

Om du är tveksam vad som gäller är du alltid välkommen att maila oss på we [at] reco . se

{ 8 comments… read them below or add one }

anne kron juni 19, 2009 kl. 03:13

Men om någon går in och skriver en extremt otrevlig text (snuddande vid förtal), där företaget aldrig haft den kontakten ? Hur hanterar ni det. T.ex. något om dåliga pizzor, när företaget är en bilverkstad eller liknande?

Svara

anne kron juni 19, 2009 kl. 05:13

Men om någon går in och skriver en extremt otrevlig text (snuddande vid förtal), där företaget aldrig haft den kontakten ? Hur hanterar ni det. T.ex. något om dåliga pizzor, när företaget är en bilverkstad eller liknande?

Svara

Tobias B juni 22, 2009 kl. 07:53

När en medlem råkar posta en rekommendation på fel företag (en pizzerias rekommendation hamnar på en bilverkstad) tar vi kontakt med den som har skrivit rekommendationen och hjälper till att flytta rekommenationen till rätt företag. Släng iväg ett mail till oss på we @ reco . se så hjälper vi er att flytta rekommendationer som är på fel plats.

Otrevliga texter i sig gör vi inget åt så länge de inte strider mot BBS-lagen.

Svara

Tobias B juni 22, 2009 kl. 09:53

När en medlem råkar posta en rekommendation på fel företag (en pizzerias rekommendation hamnar på en bilverkstad) tar vi kontakt med den som har skrivit rekommendationen och hjälper till att flytta rekommenationen till rätt företag. Släng iväg ett mail till oss på we @ reco . se så hjälper vi er att flytta rekommendationer som är på fel plats.

Otrevliga texter i sig gör vi inget åt så länge de inte strider mot BBS-lagen.

Svara

Magnus S maj 5, 2010 kl. 07:39

Varför låter ni folk lägga ut skit snack om andra företag utan att kolla med företaget i fråga detta kan bli förödande för ett litet företag
Jag har själv råkat illa ut genom att ni publicerat rena lögner om mitt företag på er sida jag tycker att det är skit tråkigt att man se detta varje gång man söker på på mitt företags namn på googel tex

Jag tycker att det är bra att dessa möjligheter finns men efter som alla är annonyma så kan ju inte den som blivigt utsatt för skit snacket försvara sig på ett korekt sätt

Svara

Nikke Lindqvist maj 6, 2010 kl. 09:11

Hej Magnus!

Först och främst så skulle det väl vara en otroligt meningslös tjänst för användarna om vi först kontrollerade varje reco med en representant från företaget innan den blev godkänd? Skulle du använda en sådan tjänst?

För det andra är det inte vi som ansvarar för vad våra medlemmar skriver på tjänsten. De står själva för vad de säger. Däremot har vi regler mot skitsnack, och förtal, och om du kontaktar oss som inloggad på Reco så kan vi dels ge dig möjligheter att gå i svaromål mot de omdömen som du upplever som falska, dels får du en enkel möjlighet att, som företagsrepresentant anföra klagomål på recos som du upplever som irrelevanta eller som att de inte kommer från kunder.

Sist, men inte minst, vill vi påpeka att 70 % av de recos som skrivs är positiva omdömen om företag. Det skrev vi om här igår:
http://blogg.reco.se/2010/05/05/nathat-nej-karlek-ar-det-som-galler/

Svara

Magnus S maj 5, 2010 kl. 09:39

Varför låter ni folk lägga ut skit snack om andra företag utan att kolla med företaget i fråga detta kan bli förödande för ett litet företag
Jag har själv råkat illa ut genom att ni publicerat rena lögner om mitt företag på er sida jag tycker att det är skit tråkigt att man se detta varje gång man söker på på mitt företags namn på googel tex

Jag tycker att det är bra att dessa möjligheter finns men efter som alla är annonyma så kan ju inte den som blivigt utsatt för skit snacket försvara sig på ett korekt sätt

Svara

Nikke Lindqvist maj 6, 2010 kl. 11:11

Hej Magnus!

Först och främst så skulle det väl vara en otroligt meningslös tjänst för användarna om vi först kontrollerade varje reco med en representant från företaget innan den blev godkänd? Skulle du använda en sådan tjänst?

För det andra är det inte vi som ansvarar för vad våra medlemmar skriver på tjänsten. De står själva för vad de säger. Däremot har vi regler mot skitsnack, och förtal, och om du kontaktar oss som inloggad på Reco så kan vi dels ge dig möjligheter att gå i svaromål mot de omdömen som du upplever som falska, dels får du en enkel möjlighet att, som företagsrepresentant anföra klagomål på recos som du upplever som irrelevanta eller som att de inte kommer från kunder.

Sist, men inte minst, vill vi påpeka att 70 % av de recos som skrivs är positiva omdömen om företag. Det skrev vi om här igår:
http://blogg.reco.se/2010/05/05/nathat-nej-karlek-ar-det-som-galler/

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: