Rekommendationer ökar försäljningen

by Tobias B on 15 maj, 2009

Vi promenerade runt och sökte restaurang häromkvällen, mitt drivna sällskap stack in huvudet genom dörren på vad som utifrån tycktes vara en mycket fin restaurang:

Gästen: Har ni öppet?

Restaurangen: JA

Gästen: Är ni fullbokade?

Restaurangen: NEJ

Gästen: Ok, tack då vet jag.

Vi promenerade vidare och satt oss tillslut på en högljudd restaurang med massor av gäster. Märkligt? Inte alls, tomma restauranger går vi raskt förbi medans de restaurangerna som har fullt med folk kan vi t.o.m. tänka oss att köa till för att få besöka.

Vi vill få valet av företag bekräftat av andra kunder.

Den här liknelsen kan appliceras på företag i allmänhet, företag utan rekommendationer är en osäkerhet för kunden. Om ett företag däremot har rekommendationer (positiva som negativa) är chansen mycket stor att kunden faktiskt köper det företaget erbjuder. Det här har Amazon vetat om sedan länge:

”We can clearly see that promoting the most helpful reviews has increased sales in these categories by 20%.(One out of every five customers decides to complete the purchase because of the strength of the reviews.) From this, we can project it has contributed to Amazon’s top line by $2.7 billion.

Det faktum att de förtydligande sina kunders rekommendationer ökade alltså försäljningen med 20% vilket motsvarar 2,7 miljarder…dollar.

Om du som företagare vill dra nytta av det här beteendet kan du alltid maila oss på foretag [at] reco . se

{ 2 comments… read them below or add one }

Tomas augusti 18, 2009 kl. 02:28

Nu tycker jag du blandar ihop två begrepp, grupptrycksbeteende och val baserade på sunt förnuft.
Att folk sätter sig på en halvfull restaurang istället för en tom bredvid utan att ha någon kännedom om restaurangernas kvalité har mer att göra med att människor är ängsliga att sticka ut ur mängden, att framstå som ensamma, rädda att göra misstag och andra rent gruppmobbningsfaktorer. Att däremot sätta sig på en halvfull restaurang när det finns en tom bredvid, för att man läst rekommendationer till den halvfullas fördel, är ett aktivt förnuftsbaserat val.
Jämför: Alla barnen i skolan går med Levis jeans utom Elin och Stefan som går i manchesterbrallor. Stefan är ängslig för att bli retad av de andra ungarna så han tjatar på morsan så att Levisjeans inköps. Elin slår däremot en flukt i Råd & rön-tidningarna som morsan lagt på bordet och konstaterat att H&M-jeans är både bättre och billigare än Levis, så hon går och köper dem istället, trots att hon blir ensam på skolan om att ha dem. Primala känslor och irrationalitet versus logik och rationalitet.

Svara

Tomas augusti 18, 2009 kl. 04:28

Nu tycker jag du blandar ihop två begrepp, grupptrycksbeteende och val baserade på sunt förnuft.
Att folk sätter sig på en halvfull restaurang istället för en tom bredvid utan att ha någon kännedom om restaurangernas kvalité har mer att göra med att människor är ängsliga att sticka ut ur mängden, att framstå som ensamma, rädda att göra misstag och andra rent gruppmobbningsfaktorer. Att däremot sätta sig på en halvfull restaurang när det finns en tom bredvid, för att man läst rekommendationer till den halvfullas fördel, är ett aktivt förnuftsbaserat val.
Jämför: Alla barnen i skolan går med Levis jeans utom Elin och Stefan som går i manchesterbrallor. Stefan är ängslig för att bli retad av de andra ungarna så han tjatar på morsan så att Levisjeans inköps. Elin slår däremot en flukt i Råd & rön-tidningarna som morsan lagt på bordet och konstaterat att H&M-jeans är både bättre och billigare än Levis, så hon går och köper dem istället, trots att hon blir ensam på skolan om att ha dem. Primala känslor och irrationalitet versus logik och rationalitet.

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: