Sanningen är subjektiv

by reco user on 31 mars, 2010

Jag har, under dessa mina två första veckor på Reco.se, kastats in i en massa ärenden där företag är grymt upprörda över att missnöjda kunder skriver, som de upplever det, skit om deras företag på Reco.se. De kan bara inte förstå att detta, ska vara sanningen om Sveriges alla företag.

De företag som hittar negativa omdömen på sajten reagerar på olika sätt. Vissa ringer, för att de vill polisanmäla sin missnöjda kund för förtal. Andra skapar fejkade, ansiktslösa konton och börjar febrilt lägga in positiva kommentarer om sig själva. Dessa hittar vi alltid förr eller senare och då plockas bort.

Sedan finns det de företag som har förstått hur det fungerar och går in och kommenterar på sidan, försöker förklara, reda ut och ställa tillrätta.

Det finns inga företag som har 100 % positiva kunder. Det är jag helt säker på. Det finns visserligen företag som har 100 % positiva omdömen på Reco.se, men det beror ofta på att de faktiskt ber sina nöjda kunder att skriva en recension hos oss. Och det vore ju faktiskt konstigt om de bad de missnöjda kunderna att göra samma sak.

De företag som blir argast över att missnöjda kunder berättar sin sanning på Reco.se är företag i byggsvängen. Det är otvivelaktigt den bransch som är sämst på att hantera och lösa problemen direkt med kunden.

Sanningen är sällan indifferent

Sanningen subjektiv och sällan indifferent. Låt mig exemplifiera. Jag är idag hyfsat indifferent till viken bredbandsleverantör jag har, vilket telefonbolag och vem som levererar min el. Det är jag för att bredband, telefoni och el är som luft. Det ska bara bara finnas där, och funka. Men om något falerar kommer jag troligen kontakta leverantören som helt säkert har en massa rutiner för att hantera felet och alltsom oftast går det att lösa det uppkomna problemet. Ibland går det inte. Ibland funkar inte rutinerna, kunden ramlar mellan stolarna eller problemet går helt enkelt inte att lösa. Och skulle det vara jag som råkade ut för ett sådant missöde så skulle jag genast berätta det för hela världen.

I de fall jag är riktigt nöjd med en tjänst, en produkt, en lunch, en middag eller för den skull en målare, takläggare eller golvläggare är chansen precis lika stor att jag berättar om den upplevelsen för mina vänner. För några år sedan kanske jag skulle gjort det i form av en insändare (de som är lika åldriga som jag minns kanske Dagens Ros i Expressen). Idag gör jag det på nätet. Kanske gör jag det på Reco.se, kanske gör jag det på Facebook, Twitter, på min privata blogg eller kanske till och med i form av en kommentar på företagets egen sajt (i den händelse att de har en kommentarsfunktion). På twitter skriver folk idag minirecos som de märker med hashtaggarna #gladkund och #surkund och faktum är att det verkar vara övervägande #gladkund den senaste tiden.

Taggen #likgiltigkund finns däremot inte alls i sökresultaten.

Finns det rutiner för att hantera riktigt nöjda kunder?

En av mina vänner upptäckte en dag förra hösten att hans mobiltelefon plötsligt hade fått mer än dubbelt så bra täckning hemma i villan som den brukar ha (han bor lite ödsligt till utanför Ängelholm). Han ringde till Tre som är hans mobilleverantör och frågade upphetsat hur det kunde komma sig. De hade byggt en ny mast i byn och min vän öste beröm över dem. Tjejen i kundtjänst satt där och stammade och hackade och blev märkligt tyst, för hon hade inga rutiner för att hantera översvallande beröm. Det fanns inte med i deras formulärsystem helt enkelt. Ingen hade tidigare ringt in och varit så odelat postiv. Visst är det märkligt?

Reco.se vill vara en sajt för beröm, lika väl som för kritik och faktum är att många företag idag har blivit bättre på att hantera kritik än de är på att hantera beröm.

Så nu undrar vi. Vad är det som får dig att skriva en reco när du är är en riktigt #gladkund? Eller för den delen när du är en riktigt #surkund också?

Vi skulle gärna se att du, under påsken samlar på dig dina bästa tips om uteserveringarna som öppnar nu. Och vem kan bli annat än glad åt en nyöppnad uteservering? Vilka är de soligaste verandorna i din närhet?

{ 7 comments… read them below or add one }

Tarmo Hietala mars 31, 2010 kl. 10:20

Hejsan,

Tråkigt för er att det finns företagare som inte kan ta kritiken. Jag vill påpeka en händelse direkt till reco.se

Det är att jag fann mitt företag hos er, riktigt roligt:) Men telenummret som står angivet att det skall gå till mitt företag stämmer inte alls. Och går istället till Topstreatwear Ab i Stockholm.

Hur har detta kunnat ske? Är det så att vem som helst kan lägga upp information om att de är ägare till ett företag utan att reco kollar upp det?

Eller hur har annars detta kunnat ske.

Med vänlig hälsning

Tarmo Hietala
Film and Stagefighters Sweden
tel: 0734 – 44 84 48
webb: http://www.filmandstagefighters.se

Här har ni länken till reco´s hemsida där ngn har registrerat mitt företag med felaktiga kontakt uppgifter.

http://www.reco.se/film-stagefighters-sweden-ek-for

Kolla telenummret och sök sedan på det nummret på eniro så ser ni att det går till Topstreatwear Ab i Stockholm.

Svara

Tarmo Hietala april 1, 2010 kl. 12:20

Hejsan,

Tråkigt för er att det finns företagare som inte kan ta kritiken. Jag vill påpeka en händelse direkt till reco.se

Det är att jag fann mitt företag hos er, riktigt roligt:) Men telenummret som står angivet att det skall gå till mitt företag stämmer inte alls. Och går istället till Topstreatwear Ab i Stockholm.

Hur har detta kunnat ske? Är det så att vem som helst kan lägga upp information om att de är ägare till ett företag utan att reco kollar upp det?

Eller hur har annars detta kunnat ske.

Med vänlig hälsning

Tarmo Hietala
Film and Stagefighters Sweden
tel: 0734 – 44 84 48
webb: http://www.filmandstagefighters.se

Här har ni länken till reco´s hemsida där ngn har registrerat mitt företag med felaktiga kontakt uppgifter.

http://www.reco.se/film-stagefighters-sweden-ek-for

Kolla telenummret och sök sedan på det nummret på eniro så ser ni att det går till Topstreatwear Ab i Stockholm.

Svara

Nikke Lindqvist april 1, 2010 kl. 09:47

Hej Tarmo! Jag vet faktiskt inte hur det har gått till, men ska ta reda på det. Vi kollar upp alla företag som användare lägger in hos oss, och många företagsuppgifter hämtar vi även in från andra datakällor.

Jag har, hur som helst, efter att ha kontrollringt båda numren, uppdaterat vårt register med ditt nummer.

Svara

Nikke Lindqvist april 1, 2010 kl. 11:47

Hej Tarmo! Jag vet faktiskt inte hur det har gått till, men ska ta reda på det. Vi kollar upp alla företag som användare lägger in hos oss, och många företagsuppgifter hämtar vi även in från andra datakällor.

Jag har, hur som helst, efter att ha kontrollringt båda numren, uppdaterat vårt register med ditt nummer.

Svara

Åke Lven november 22, 2012 kl. 04:08

Hur får man tag på någon ansvarig på reco.se?
mvh
Åke Levén

Svara

Tobias B december 5, 2012 kl. 03:43

mejla till we @ reco . se och beskriv vad vi kan hjälpa er med.

Svara

Reco december 5, 2012 kl. 09:22

Hej Åke,

har du testat att mejla till we [a] reco . se ?

Svara

Leave a Comment

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: