SvD om småföretagares rädsla för sociala medier

by reco user on 13 september, 2011

Vi har tidigare avhandlat hur obegripligt vi tycker att det är att svenska företagare inte förstår nyttan av att ta itu med sitt online-rykte. Igår skrev även Svenska Dagbladet en artikel om småföretagares ointresse och i vissa fall rädsla för att delta i samma forum som sina kunder:

Sociala medier är numera en självklar del i de flesta stora företags kommunikationsstrategier. Men för majoriteten av småföretagen är Facebook, Twitter och bloggar ännu outforskad mark. Endast 18,6 procent av småföretagarna använder Facebook i affärssyfte och blott 0,5 procent använder Twitter. Hela 81 procent använder inte sociala medier alls.
Från: http://www.svd.se/naringsliv/smaforetagare-rads-sociala-medier_6461852.svd

Vi vet att goda rekommendationer, ett gott online-rykte i själva verket är affärsdrivande. Även för rörmokaren, tandläkaren, skräddaren, kemtvätten och frisören. Eller, i ännu högre grad när det kommer till dessa. Vi har alltid gått på våra vänners, grannars och arbetskamraters rekommendationer när vi ska fatta beslut om vem som ska anlitas för en tjänst. Idag gör vi likadant, men rekommendationerna stannar inte i tvättstugan, fikarummet, omklädningsrummet utan ligger kvar på webben.

Rekommendationer som HR-kanal

Men det är inte bara konsumenter som fattar sina beslut efter rekommendationer. Det gäller även de mest efterfrågade personerna på arbetsmarknaden.

Idag läser vi, efter tips från @elwirakotowska, en utmärkt bloggpost på den amerikanska bloggen HR Marketer Blog om hur rekommendationssajter som Reco.se och Yelp i många fall kan fungera som en rekryteringskanal. Den bästa bartendern, som flyttar till en ny stad, vill ju inte jobba på ett sunkställe med dåliga rekommendationer – lika lite som du eller jag vill gå dit för en after work.

Hur kan det här vara svårt att förstå för svenska småföretagare? Vad kan vi göra för att hjälpa dem på traven?

Här på Reco.se tillåter vi ju inte att anställda eller ens tidigare anställda skriver om företag. Vi vill bara ha kundernas bild av företagen, en nog så viktig temperaturmätare på ett företag. Nöjda kunder brukar betyda nöjda medarbetare och tvärt om. Däremot rekommenderar vi sajten jobinside.se  för den anställde som vill skriva upp eller ner sin arbetsgivare.

Det är ju knappast så att kunderna är läskigare att möta på webben än i verkligheten…

red friends.... rädd....

{ 1 comment… read it below or add one }

Max I oktober 7, 2011 kl. 09:34

Det är sant att de flesta småföretagarna ännu är omedvetna eller bara smått medvetna om möjligheten för kunder att sätta omdöme via nätet.
Ju mer medvetna de blir om detta, ju mer lär de skärpa sig i de fall det behövs.
De flesta som är missbelåtna eller extra nöjda säger det bara till sin  fru/man och i bästa fall grannar, att skriva till en tidning kan vara för besvärligt, ännu jobbigare att anmäla till ARN eller snacka med konsumentverket, båda dessa oftast meningslöst som många anar, kanske efter några fruktlösa kontakter med myndigheter.
Internet gör det lätt som en plätt, en risk är att den missnöjde tar i för hårt och stirrar sig blind på en detalj, därför är det bra att företagen får info om extraordinära omdömen och ges möjlighet att bemöta dessa.

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: