Vad gör vi när allt annat är lika?

by Tobias B on 30 augusti, 2011

Företag har allt svårare att identifiera, verkställa och behålla konkurrensfördelar samtidigt som kunderna har allt svårare att förstå skillnaden mellan olika mäklare, frisörer, eller ja företag i allmänhet. Vad gör vi som kunder när vi inte längre kan hitta några särskiljande faktorer? Och vad gör företagen som inte längre kan hitta några konkurrensfördelar?

 

 

 

 

 

Micco Grönholm ger oss en mängd idéer med sitt resonemang kring varumärkets sammanhang:

Det är summan av kommunikationen och beteendet, eller snarare samspelet mellan dem, som skapar ditt varumärke; det sammelsurium av kunskap, åsikter och känslor som till syvende och sist avgör bl.a. om jag vill köpa det, hur mycket jag är beredd att betala och om jag kan tänka mig att jobba för varumärket (som anställd eller ambassadör gentemot vänner och bekanta).

Den summan kallar jag varumärkesupplevelsen.

Det är alltså summan av den samlade kommunikationen från företaget och dess beteende som avgör hur bra företaget säljer. Företaget kommunicerar en bild av vilka de är, vad de står för och vad de lovar sina kunder. Det bästa med Miccos resonemang är att företagets verkliga beteende när kunden väl interagerar med varumärket är minst lika viktigt. Kunderna synar alla löften och för de fall företagets beteende lever upp till den initiala kommunikationen får företaget - det vi hävdar är bästa reklamen – nöjda kunder. Micco fortsätter:

Men i de allra flesta fallen – och undantagslöst när människorna bakom varumärket har direktkontakt med slutkunden – påverkar varumärkets beteende upplevelsen i betydligt högre utsträckning än varumärkets kommunikation. Eller uttryckt på ett annat sätt: Det spelar ingen roll hur bra reklamfilmen, webbsajten och annonsen är om produkten och personalen inte lever upp till samma nivå.

Det här anser vi på Reco är galet starkt, om vi kan hjälpa företagen att bevisa sina löften så kommer kunderna få det betydligt enklare att välja framöver. Vår tanke är givetvis att om man lyckas skapa nöjda kunder så bör man jobba aktivt med dessa kunder i sin kommunikation. Detta är nämligen en konkurrensfördel som är svår att kopiera – för nöjda kunder förtjänar man.

Vi har en mängd idéer på hur vi kan integrera digitala rekommendationer från riktiga kunder i företagens befintliga kundrelationer. Och vi vet att effekten av att jobba med sina nöjda kunder på webben är påtaglig och allt mer efterfrågad, nu väntar vi bara på att fler företag hör av sig så att vi kan hjälpa till.

tobias [ at ] reco . se

{ 1 comment… read it below or add one }

Max I oktober 7, 2011 kl. 09:40

Varorna blir måhända mer och mer lika och det gäller väl det mesta såsom bilar, teveapparater osv, förr var det större skillnader helt klart.
Men när det gäller människor, bemötande, kompetens, servicegrad så består verkligen de stora skillnaderna.
Lite handlar det alltid om ”personkemi” men den saken är ju inte dominerande.

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: