Vem ljuger hellre än lämnar över ordet till nöjda kunder?

by reco user on 28 april, 2011

Jag fick just ett mail som fick mig att baxna. Det gäller ett företag som har några positiva och några negativa omdömen, de negativa är otroligt negativa och de positiva är mer fåordigt positiva. Det enda som sticker ut är att företaget har 24 recos och ett snittbetyg på 2,9. Den senast inkomna negativa recon är otroligt negativ och jag tror att någon på företaget ville att den skulle gömmas. För några veckor sedan kom det plötsligt in tre väldigt positiva omdömen med högsta betyg.

Nu var det bara så att ett av dessa omdömen var skriven av företagets VD och ägare (åtminstone om man såg till namnet och till gmail-adressen) och att de två övriga var skrivna inifrån företagets interna IP-nät.

Jag tog bort dessa falska omdömen och tipsade företaget om att istället prata med en av våra säljare om vad de kan göra för att få sina nöjda kunder att skriva omdömen om dem. För nöjda kunder måste de väl ha? Säljchefen personligen tog sig an dem, och gick dit och förklarade läget och berättade om vad de kan göra. Det var ett möte som började i total misstänksamhet men som mynnade ut i ett visst intresse för hur Reco.se kan fungera som en tredjepartsleverantör av kundomdömen. Däremot var deltagarna i mötet helt bakbundna när det kom till att fatta beslut om att gå vidare och bli kunder. Där behövde vi vänta på vad VD, som inte var med på mötet hade att säga.

Nu, en tid senare, och efter påstötningar från oss, kom svaret:

”När ni redigerade sidan och tog bort en mängd positiva rekommendationer samt optimerade siten för att visa det mest negativa på google träffen så tappade du som person och Reco som företag mitt och Xxxxxx förtroende. Vi ser inga problem med att ni har kvar er sida och önskar er lycka till i framtiden.”

Nej, det var ju roligt att de inte hade några problem med att vi har kvar Reco.se och sidan om dem. Däremot tror jag att de, med tiden, kanske kommer att börja tycka att det är lite besvärligt att vi syns på förstasidan i deras sökresultat. Det i sin tur kommer med all säkerhet leda till nya, falska omdömen, för att slippa det mycket negativa omdömet som nu är det senast inkomna och därför syns i description-texten, och därmed även plockas upp av Google och syns i sökresultaten.

De recos jag tog bort var bara sådana där jag såg att de var falska. De som skrivit dem informerades om att de var borttagna och varför, och ingen av dem har återkommit till oss med invändningar.

Men har de då inga nöjda kunder?

Den stora frågan här måste ju ändå vara hur företaget ifråga klarar sig om de inte har några nöjda kunder utan måste fejka nöjda omdömen. Och hur ska jag ställa mig till de övriga 12, positiva omdömena? Är de kanske fejk de också? För om man hellre ser ”en mängd positiva rekommendationer” som man vet är falska än försöker lösa situationen med de kunder som har skrivit av sig sin uppenbara frustration på Reco.se, då måste ju vi andra fråga oss om det finns djupare problem här än att man, som företag, har svårt med sanningen.

Alla företag har missnöjda kunder. Alla hyfsat lyckade iallfalll. För företag som viker sig som rön i vinden vid minsta missnöjesyttring från kunden kan inte överleva i längden.

Jag tycker att det är obegripligt, för jag känner ju själv folk som är hyfsat nödja kunder hos företaget ifråga. Jag vet därför att de finns. Och det är därför jag tycker att det är så obegripligt att företaget ifråga har så svårt att be de nöjda tala för sin sak.

{ 3 comments… read them below or add one }

Jonas Larsson april 28, 2011 kl. 12:01

Gillar inlägget skarpt!! Mycket intressant läsning, och jag förvånas tyvärr inte jättemkt över att det kan gå till så… Men som rubriken lyder. Vem gör det? ;)

Svara

Andreas Hellmers maj 4, 2011 kl. 09:14

Tyvärr cirkulerar det nog alltför många företagare, eller som åtminstone vill titulera sig som företagare, men landar i facket skojare, eftersom seriositeten inte är en grundpelare i företagets värderingar.

Att suga ut varje krona ur sina kunder verkar vara en epidemi som är obotbar.
Men de som är smittade får ju oftast vad de förtjänar, åtminstone i längden.

Svara

Anonym maj 7, 2011 kl. 01:22

När jag läser ditt inlägg så kan jag inte låta bli att tänka på det företag som jag har lämnat omdömme på. Deras negativa immage på google med rekomenderade sökningar som xxxxxxxxxx bluff xxxxxxxxxx klagomål och xxxxxxxxxx forum togs upp och skulle åtgärdas med bland annat falska inlägg och antalet recos verkar stämma, samt deras approach till sammarbetspartners och ovilja att spendera pengar.

Jag skriver under pseudonym då jag fruktar vedergällning från företaget i fråga, men för att svara på din fråga: de utnyttjar nya företagare, företagare som inte kan svenska, etc för att sedan inte leverera mer än ett kanske. 4 av 5 betalar helt enkelt för ingenting. Det är så de får in pengar, genom att utnyttja de som inte vet bättre, och så länge nya företag registreras av människor som inte kan marknadsföring så kommer de alltid att kunna få in pengar.

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: